7 listopada odbyły się warsztaty pt. „Matematyczni detektywi”. Mogliśmy obserwować chemiczne doświadczenia oraz samodzielnie przeprowadzić matematyczne eksperymenty.
eksperyment 1: SAMOTNIK
SAMOTNIK To gra logiczna dla jednej osoby, rozgrywana na planszy najczęściej składającej się z 33 pól.
Celem gry jest zostawienie na planszy jak najmniejszej liczby pionków. Idealnym rozwiązaniem jest pozostawienie jednego pionka, najlepiej w centrum. Pionka bije się przeskakując go w pionie lub w poziomie. Nie można poruszać się na ukos oraz nie można bić kilku pionków w jednym ruchu.
Potrzebujesz planszy oraz 32 nakrętek lub innych elementów guzików, małych klocków tak, żeby zmieściły się na planszy i ułóż je na planszy w następujący sposób:
Możesz rozpocząć grę: Bijemy pionka przeskakując go w poziomie lub pionie. Nie wolno bić po skosach. Zbijasz pionki i dążysz do perfekcji - jeden pionek pozostaje na planszy, do tego najlepiej w środku.
eksperyment 2: KRĄŻEK MIERNICZY
Czy zastanawiałeś się kiedyś jak zmierzyć długość jakieś krzywizny. Do pomiaru krzywizn wykorzystuje się krzywomierz. Możesz go sobie zrobić sam.
Na kartce z bloku A3 narysuj kilka krzywizn i zmierz je. Wyszukaj w domu przedmioty, które chciałbyś zmierzyć.
eksperyment 3: DOŚWIADCZENIE BUFFONA - ILE WYNOSI LICZBA PI
To doświadczenie wygląda nieco jak sztuczka magiczna, ale na pewno nią nie jest. Doświadczenie Buffona zostało wykonane po raz pierwszy w XVIII wieku.
Przygotuj materiały: kartka z bloku A3, linijka, pisak, wykałaczka.
Na kartce narysuj równoległe linie tak, aby odległość między nimi była równa długości wykałaczki. − Wykonaj wiele rzutów wykałaczką, zapisuj: ile razy wykałaczka przecięła linie, a ile razy upadła między nimi. Sprawdź: Czy sposób rzucania wykałaczką ma wpływ na prawdopodobieństwo przecięcia linii? Powtórz doświadczenie wykonując kilkanaście rzutów, a następnie serię około stu.
Wykonaj działanie (do obliczeń możesz użyć kalkulatora): 2N/x=? gdzie:
N = liczba wszystkich rzutów
x = liczba rzutów, w których wykałaczka upadła na linie.
Dowiedz się, jaka jest przybliżona wartość liczby?
eksperyment 4: GRA W KOŚCI A MOZART
Grę w kości chyba wszyscy znają, a dzisiaj chcielibyśmy zaprezentować jej inne możliwości i zachęcić do odkrycia jej na nowo.
Ciekawostką jest to, że Wolfgang Amadeusz Mozart – genialny muzyk, zainspirowany grą w kości napisał Musical Dice Game Minuet, czyli Muzyczna gra w kości, to było w 1787 roku. 16-taktowy menuet składa się z 12 części. Mozart napisał instrukcję, jak należy go grać. Najpierw grana jest pierwsza część, a kolejna wybierana jest za pomocą rzutu dwoma kostkami do gry (wyniki uzyskane na kostkach są sumowane). Fenomenem utworu jest to, że każda część pasuje do poprzedniej i następnej niezależnie od ich kolejności. Daje to biliardy różnych możliwości wykonania tego utworu, czyli kombinacji.
Jeśli chesz posłuchać utworów Mozarta kliknij w link:
eksperyment 5: KOŚCI I PRAWDOPODOBIEŃSTWO
Wykonaj 100 rzutów jedną kostką i zanotuj ile razy wypadło 1, 2, 3, 4, 5, 6 oczek. Zaplanuj, jak będziesz zapisywać wyniki. Spróbuj sformułować wnioski. Ciekawe, czy jeśli powtórzysz serię 100 rzutów, wnioski będą nadal takie same. Jakie jest prawdopodobieństwo trafienia 1, 2, 3, 4, 5, 6 oczek przy rzucie jedną kostką?
eksperyment 6: DOMINO